Pečuj o své srdce!

„Postní doba je poutí obrácení, jejímž středem je srdce,“ řekl papež František. Je proto třeba […] „pečovat o své srdce, aby se nestalo náměstím, na němž může volně pobíhat kdekdo, ale kde zcela chybí Ježíš.“ Proto zde z této brožurky přetiskujeme směrnice pro zpytování svědomí, jež spočívá v tom, že se ptáme sami sebe, čeho zlého jsme se dopustili a co dobrého jsme opomněli ve vztahu k Bohu, k bližním i k sobě samým.

Ve vztahu k Bohu

  •  Obracím se na Boha jedině tehdy, když něco potřebuji?
  •  Účastním se mše svaté o nedělích a zasvěcených svátcích?
  •  Zahajuji a zakončuji každý den modlitbou?
  •  Nepoužívám nepatřičně („nadarmo“) jméno Boží ani jméno Panny Marie a svatých?
  •  Nestyděl jsem se přiznat, že jsem křesťan?
  •  Co dělám pro svůj duchovní růst? Jak to vypadá? Jak často se této oblasti věnuji?
  •  Bouřím se proti Božím plánům a záměrům?
  •  Nesnažím se Boha dotlačit k tomu, aby konal mou vlastní vůli?

Ve vztahu k bližním

  •  Dokážu odpouštět druhým, vžívat se do jejich těžkostí a pomáhat jim?
  •  Nepomlouval jsem? Nekradl jsem? Nezne-užíval jsem ty, kdo jsou slabí a bezbranní?
  •  Nejsem plný nenávisti, hněvu a nespravedl-nosti?
  •  Starám se o chudé a nemocné?
  •  Nestydím se za vzhled nebo chování svých bratří a sester?
  •  Jsem čestný vůči každému člověku, nebo podporuji „kulturu vyčleňování“?
  •  Nepodněcoval jsem někoho ke špatnému jednání?
  •  Držím se manželské a rodinné morálky tak, jak nás tomu učí evangelium?
  •  Jak naplňuji svou zodpovědnost za výchovu vlastních dětí?
  •  Ctím a respektuji své rodiče?
  •  Odmítl jsem přijmout nově počatý život?
  •  Dopustil jsem se zničení daru života (i nena-rozeného)? Nenapomáhal jsem k tomu?
  •  Chráním přírodní prostředí?

Ve vztahu k sobě

  •  Nejsem napůl světákem a napůl věřícím?
  •  Nepřeháním to s jídlem, pitím, kouřením a zábavami?
  •  Nestarám se přehnaně o své tělesné zdraví a o svůj majetek?
  •  Jak využívám čas, který mám k dispozici?
  •  Nejsem líný?
  •  Chci, aby mě všichni obsluhovali?
  •  Vážím si čistoty srdce, myšlenek i jednání a snažím se tuto oblast kultivovat?
  •  Nespřádám odplatu? Neživím v sobě nenávist?
  •  Jsem tichým a pokorným nástrojem pro budování pravého pokoje?
Ve světle Božích slov prozkoumej svůj život

I. Pán říká: »Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.« (Mt 22,37)

1.  Směřuji svým srdcem k Bohu, abych ho miloval nade všechno věrným plněním jeho příkazů, tak jako syn otce, či jsem se spíše staral o věci pozemské? Mám správný úmysl při své práci?

2.  Mám pevnou víru v Boha, který k nám promluvil ve svém Synu? Držím se pevně nauky církve? Staral jsem se o svůj křesťanský život posloucháním slova Božího, účastí na náboženském poučování, vzdalováním se všeho, co by mé víře uškodilo? Bylo na mně poznat v soukromí i na veřejnosti, že jsem křesťan?

3. Modlil jsem se ráno a večer? Je má modlitba opravdovou rozmluvou mysli i srdce s Bohem, nebo jen vnějším obřadem? Obětoval jsem Bohu své práce, radosti i bolesti? Utíkám se k němu v pokušeních?

4. Mám úctu a lásku ke jménu Božímu, či jsem Boha urážel rouháním, falešnou přísahou, nebo zbytečným vyslovováním jeho jména? Projevoval jsem neúctu k Panně Marii a svatým?

5. Zachovávám den Páně i církevní svátky tím, že se zbožně, činně a pozorně účastním liturgických shromáždění, zvláště mše svaté? Zachoval jsem příkaz o roční zpovědi a velikonočním svatém přijímání?

6. Nemám snad jiné „bohy“, totiž věci, o něž se více starám a v něž více důvěřuji než v Boha, třeba bohatství, pověry, spiritismus a jiné nevhodné způsoby magie?

II. Pán říká: „Toje mé přikázání: Milujte se navzájem, jak jsem já miloval vás.“ (Jan 15,12)

1. Mám opravdovou lásku k svému bližnímu, či zneužívám svých bratrů k svému prospěchu nebo tím, že jim činím, co nechci, aby oni činili mně? Dal jsem jim těžké pohoršení zlými slovy a činy?

2. Zamysli se, zda jsi ve své rodině trpělivostí a pravou láskou přispíval k dobru a radosti druhých: ať už jako dítě poslušností rodičů, prokazováním cti a pomoci v jejich potřebách duchovních i hmotných; či jako rodiče snahou o křesťanskou výchovu dětí, dobrým příkladem a otcovskou autoritou; anebo jako manželé vzájemnou věrností v srdci i v rozhovoru s druhými!

3. Dělím se o svůj majetek s těmi, kdo jsou chudší než já? Pokud jsem schopen, hájím utiskované, pomáhám ubohým, přispívám nuzným, či naopak pohrdám svým bližním, především chudými, starými, méně nadanými, cizinci nebo lidmi jiné rasy?

4.  Jsem si vědom misijního poslání, které jsem přijal při biřmování? Účastnil jsem se apoštolské a charitativní činnosti církve a života ve farnosti? Pomáhal jsem potřebám církve a světa a modlil jsem se za ně, např. za jednotu církve, za šíření evangelia mezi národy, za zachování míru a spravedlnosti?

5. Pečuji o dobro a prospěch společnosti, ve které žiji, či se starám pouze o sebe? Přispívám podle svých sil ke spravedlnosti, počestnosti mravů, svornosti a lásce? Plnil jsem své povinnosti občanské, platil daně?

6. Jsem při své práci či ve svém povolání spravedlivý, čestný, pracovitý? Konám svou službu společnosti s láskou? Dávám spravedlivou mzdu svým zaměstnancům? Dodržuji sliby a úmluvy?

7.  Poslouchám zákonnou autoritu a vzdávám jí povinnou úctu?

8. Jestliže jsem ustanoven v nějakém úřadě či vykonávám autoritu, vykonávám ji ke svému prospěchu, či k dobru druhých v duchu služby?

9.  Zachovávám pravdu a věrnost, či jsem uškodil druhým nepravdou, pomluvou, donášením, opovážlivým posuzováním, porušením tajemství?

10. Uškodil jsem druhým na zdraví nebo životě, na jejich cti, dobré pověsti či majetku? Způsobil nějakou škodu? Radil jsem nebo prováděl přerušení těhotenství? Nenáviděl jsem druhé? Odděloval jsem se od nich hádkami, nepřátelstvím, nadávkami, hněvem? Pro svůj egoismus jsem se zdržel zaviněně svědectví o jejich nevinnosti?

11.  Ukradl jsem cizí věci, bezprávně a nezřízeně jsem po nich toužil, způsobil škodu? Nahradil jsem, co jsem zavinil?

12. Jestliže jsem utrpěl bezpráví, byl jsem ochoten ke smíru, k odpuštění z lásky ke Kristu, či jsem v sobě uchovával zášť a touhu po pomstě?

III. Kristus Pán říká: „Kdo zachovává moje přikázání, ten mé miluje.“ (Jan 14,21)

1. Jaký je základní směr mého života? Jsem živen nadějí na život věčný? Staral jsem se o postup v duchovním životě modlitbou, čtením a rozjímáním Božího slova, účastí na svátostech a sebezáporem? Byl jsem připraven krotit své chyby, sklony a špatné vášně, jako např. závist, mlsnost a poživačnost? Vyvyšoval jsem se před Bohem pýchou a domýšlivostí a pohrdal druhými v domnění, že jsem lepší než oni? Vnucoval jsem svou vůli druhým a nedbal na jejich svobodu a práva?

2. Jak jsem užíval věcí pozemských, svých sil a darů, které jsem od Boha přijal jako „hřivny evangelia“? Užívám všech těch darů k tomu, abych se den ze dne stával lepším? Byl jsem lenivý a neochotný?

3.  Snášel jsem trpělivě bolesti a obtíže života? Jakým způsobem jsem uskutečňoval na svém těle umrtvování, abych »doplnil, co ještě chybí k utrpení Páně«? Zachovával jsem postní předpisy?

4. Udržoval jsem své smysly a své tělo ve stydlivosti a čistotě jako chrám Ducha svatého; a byl jsem si vědom, zeje povoláno ke vzkříšení a slávě a že je jako znamení Boží lásky k lidem, jež září zvláště ve svátosti manželství? Poskvrnil jsem své tělo cizoložstvím, smilstvem, nestydatostí, nečistými slovy a myšlenkami, touhami či skutky? Podléhal jsem svým žádostivostem? Zabýval jsem se četbou, rozhovory, navštěvoval představení a zábavy, jež jsou neslučitelné s křesťanskou i lidskou důstojností? Svedl jsem druhé ke hříchu svým neslušným jednáním? Zachovával jsem mravní zákony při užívání manželství?

5. Jednal jsem proti svému svědomí ze strachu nebo pokrytectví?

6.  Snažil jsem se vždy jednat v pravé svobodě dětí Božích, podle zákona Ducha, anebo je ve mně vášeň, jejímž jsem otrokem?

Zpovědní zrcadlo

1. Čas na Boha (modlitba, čtení Písma, mše sv.)
zvu Boha do každé situace svého života? (škola, práce, vztahy,…) – co mu raději „neukazuji“?, vzpomenu si na něj i během dne

Hrdost na víru
nezapřel jsem Boha (nestyděl jsem se za něj), dokázal jsem se ho „zastat“, i když to nebylo jednoduché
nestavím sám sebe zbytečně do situací, ve kterých se nedokážu k Bohu přiznat
nechodím zbytečně do prostředí naladěného proti Bohu, víře, církvi…
umění, které uráží Boha nebo oslavuje zlo (hudba, filmy…)

Cizí oheň
nehledám řešení svých problémů jinde než u Boha (obzvlášť když se mi zdá, že Bůh neodpovídá) – karty, horoskop, alternativní medicína…
okultní praktiky, magie

2. Neurážel jsem svými řečmi/činy Boha, církev, náboženství…
vyslovoval jsem Boží jméno vždy s úctou a vědomím toho, kým Bůh je

3. Odlišuji neděli od všedních dnů (tj. nejen účast na mši svaté)
včasný příchod na mši a příprava na ni (lit. půst)
pracuji/studuji poctivě (i na brigádách), dělám poctivě zadanou práci, nevyužívám čas určený k práci pro plnění vlastních záležitostí/ připravuji se svědomitě na zkoušky, nechápu své studium jen jako „pohodová léta se spoustou slev a kapesného od rodičů“
neberu svůj domov jako hotel „all inclusive“

Jak zacházím s časem
dokážu odpočívat (aktivně i pasivně), netrávím své volno jen „rozplizle“ na gauči, u PC…
netrávím více času ve světě virtuálním než reálném? (ICQ, hry, facebook…)
lenost (pro více informací viz K. Lachmanová, Dvojí tvář lenosti, KNA 2001)

4. Vztah k rodičům, sourozencům, přátelům – Čas na ně, odpuštění, přehnaně kritický pohled, dokážu ustoupit názorům ostatních nebo musí být vždy po mém?
vztah k nadřízeným, autoritám, učitelům, kněžím…

5. Poškozování svého zdraví (alkohol, kouření, drogy, přehnané diety, přejídání…)
nežiju svůj život podle hesla „live fast die young“ (žij rychle, zemři mladý)? – nezodpovědně, bez zastavení se
nemám v nenávisti sám sebe? – sebe(ne)přijetí, sebepoškozování,
dodržování bezpečnostních a dopravních předpisů (i když mi připadají zbytečné)
nenechám se ovládat hněvem, nejednám agresivně, „nehýčkám“ si svůj hněv, „nerochním se“ ve zlobě na někoho/něco
nepřeju někomu něco zlého

6. Hraju i v oblasti sexuality s Bohem fair play?
Neuvádím sám sebe zbytečně do pokušení („náhodné“ brouzdání internetem…)
Pohled na druhého jako na pouhý objekt mé touhy
Vulgární řeči a vtipy
Respekt k partnerovi, dodržování „hranic“
Respekt a úcta k svému tělu

7.Odváděl jsem státu, co mu patří (daně, pojištění…)
Vracím včas a v pořádku půjčené věci/peníze
Jízda „načerno“
Dodržování autorských práv (software, hudba, filmy…)
Neberu si cizí věci bez dovolení
Přiznám se k poškození cizí věci a dokážu nést důsledky

8. Šíření pomluv, klepů
Zbytečné rozhovory o chybách druhých
vyzrazení tajemství
Odvaha zastat se druhého
Nekritické přijímání „zaručených“ informací o druhých (bez jejich ověření)
Lhaní
Schovávání se za falešnou identitu (facebook…)

9. a 10. Závist čehokoli – věcí, úspěchů, postavení, postavy, vztahů….
Čtení cizích vzkazů, mailů…
Závistivá touha být lepší než druzí
Nedělat dobro jen pro pochvalu, ocenění

Moje vztahy

1. Vztah k Bohu – základní postoj
Jaká je naše víra? Věřím v jediného pravého Boha, v Ježíše Krista, našeho Vykupitele a v Ducha sv., který nás má osvěcovat v celém našem životě?
Směřuje můj život k cíli, k němuž mne Bůh volá – „Buďte dokonalí, jako je váš Otec v nebesích dokonalý“?
Chci přijmout vůli Boží, jak se modlím v Otčenáši, nebo prosazuji svou vůli? Umím prosit za dar víry?

2. Vztah k Božímu slovu
Snažím se žít z Kristova evangelia? Čtu proto Písmo sv., abych poznal co Kristus ode mne žádá? Prohlubuji pravidelně své náboženské vzdělání?

3. Vztah ke svátostem
Jsem přesvědčen, že smíření s Bohem ve svátosti pokání je vstupní branou k co nejbližšímu spojení s Pánem? Poznávám ve sv. přijímání příležitost prohlubovat neustále tento kontakt s živým Bohem? Využívám rád a s velkou láskou této možnosti?

4. Vztah ke mši sv. a k modlitbě
Jak prožívám sváteční den? Jaké místo má modlitba v mém životě? Dokáži modlitbou nejenom prosit, ale také děkovat a myslet na jiné? Najdu si čas na osobní rozhovor s Bohem, snažím se poznávat, co Bůh ode mne žádá? Nejednám nikdy v životě zbaběle?

5. Vztah k bližním – všeobecně
Můžeš říci upřímně, že miluješ druhého jako sám sebe? Nepřehlížíš vědomě či nevědomky druhého? To zn. uvědomuješ si, že ten druhý, ať je kdokoliv, je člověk stvořený k obrazu Božímu?
Neodpíráš ze sobeckých důvodů druhému službu? Nevyhledáváš jen ty lidi, kteří ti mohou přinést jenom výhody? Mluvíš druhým pravdu, nelžeš jim vědomě v závažných věcech? Máš smysl pro spravedlnost? Tedy přeješ každému, co mu patří? Neodsuzuješ své bližní?

6. Vztah k rodině
Máš opravdový smysl pro pravou lásku, mírnost a jednotu? Panuje ve vaší rodině úcta, pomoc, porozumění? Hledáš pomoc Boží? Snažíš se poznávat, jaké má Bůh plány s tvým domovem a rodinou? Snažíš se podle těchto úmyslů Božích opravdu žít? Modlíš se někdy společně v rodině? Chodíš pokud je to možné společně na mši sv.?

7. Vztah k dětem
Nedíváš se na děti jen jako na břemeno? Nechceš mít víc dětí, aby se nesnížila životní úroveň rodiny? Přemýšlíš o to, že nestačí vychovávat děti tak, jak jsi byl sám vychován? Jsi schopen dát svým dětem jasnou životní linii? Uvědomuješ si, že ve výchově záleží hlavně na tvém osobním příkladu? Nevedeš své děti k sobectví? Nejednáš s malým dítětem jako s nemluvnětem, s dospívajícím jako s dítětem, s mladým mužem jako s dospívajícím? Neovlivňuješ své dítě, které se chystá uzavřít sňatek při volbě budoucího partnera do té míry, že na něho děláš nátlak? Důvěřuješ svému dítěti? Respektuješ jeho svobodu? Vedeš děti k pravému náboženskému životu?

8. Pro staré a nemocné
Užíváš svého volného času, nabytého vzdělání i svých styků také ve prospěch druhých? Nepropadl jsi lakotě? Nejsi zatrpklý? Nedáváš ostatním najevo svou vnitřní nevyrovnanost, hlavně těsně po té době, když jsi odešel do důchodu? Nezapomínáš, že tato doba tvého odpočinku je doba přípravy, abys mohl předstoupit před samotného Boha?
Jak se dovedeš vyrovnat se svou nemocí? Nejsi soustředěný stále na svou nemoc? A neděláš z ní předmět svých hovorů a úvah? Nejsi náročný k svému okolí a nezapomínáš, že ono trpí tím, že jsi nemocný? Izoluješ se od druhých z vlastní vůle víc, než je nutné? Nehledáš únik v samotě a nezapomínáš, že nemoc má sloužit také k duchovnímu povznesení ostatních? Nepovažuješ svou nemoc za trest od Boha? Věříš, že utrpení má vykupující cenu? Věříš tomu opravdu celou svou bytostí? Modlíš se za dar celé této víry? Snažíš se o duchovní život, který odpovídá tvému nynějšímu stavu? Hledáš potřebnou sílu ve svátostech, neodmítáš pomoc kněze, který je ti k dispozici? Budeš umět přijmout smrt s klidem a vírou?

Podle manželského slibu

Toto zpytování svědomí není pro každotýdenní použití. Je vhodné jednou či dvakrát do roka jako vodítko pro revizi životní cesty.

Já… odevzdávám se tobě… a přijímám tě za manžela. Slibuji, že ti zachovám lásku, úctu a věrnost, že tě nikdy neopustím, a že s tebou ponesu všechno dobré i zlé až do smrti. K tomu ať mi pomáhá Bůh.

1. Já odevzdávám se tobě…

Věřím, že manželství je pro mne povoláním od Boha, mou cestou k Němu,
uvědomuji si, že v něm nežiji jen pro jakési své partnerovo nebo společné rodinné štěstí, pohodu, spokojenost,….?
Ale mám v něm a jeho prostřednictvím úkoly od Pána – v rodině, církvi, společnosti?

Jak často, při jakých příležitostech si to uvědomím?
Žiji trvale těmito velikými skutečnostmi, vděčností, zodpovědností za Boží zájem, důvěru, možnosti pro každého z nás?

Co vše jsem schopen investovat? Co obětovat?
Čeho se vzdát pro naše manželství:
Svých minulých svazků?
Svých zájmů?

I množství práce, které mě příliš zaměstnává, vyčerpává, odlučuje,… ohrožuje manželské a rodinné soužití (popř. i jinak – neuspokojuje svou odborností, náročností,… nebo minimálním potřebným efektem apod.)

Dávám pro společné užívání vše, co mám?
Dávám plně k dispozici vše, co jsem?

Nechávám sebe, svůj život ovlivňovat svým partnerem? Čím, v čem, jak dalece? Zcela?

Nehájím příliš svá práva, ale zdůrazňuji dostatečně (i sám sobě) své povinnosti?
Vzdávám se dokonce všech svých práv, včetně práva sebe na sebe, a přiznávám všechna tato práva svému manželovi?

Snažím se budovat pro svého partnera prostředí, v němž by mohl růst?
Chci mu být prostředníkem jeho růstu, všemožně mu pomáhat?
Usiluji být mu prostředníkem zvláštních Božích milostí, daných svátostí manželství, vzájemně se posvěcovat?

2. Přijímám tě za manžela…

Odevzdat se a přijmout to je vlastní svátostná forma, náplň manželství.

Plně se někomu odevzdat a plně nějakého jiného člověka přijmout do svého světa, života, do sebe…
nemůže to být asi nikdy tak zcela snadné, jednoduché
(ani ten životní zvrat – změna, doba sžívání – vzájemného objevování a odhalování všech možných důsledků těchto velikých, vznešených ideálů).
Není to v lidských silách!
Bůh se však stará, přispívá dokonce zvláštními milostmi, pokud o ně dva dotyční stojí,
jsou disponování navzájem si je zprostředkovat…

Jak se starám o tyto příležitosti?
Jak jsem zodpovědný za to, co můj manžel (manželka) může přese mne od Pána získat?

Jak dalece ho (ji) přijímám do svého života?
Se vším, co znamená, má, dokáže,… s jeho schopnostmi, přednostmi?
I s jeho nedostatky, nemocemi, slabostmi, špatnými sklony, vlastnostmi?
S tím, co neumí nedokáže, s jeho zápasy a hříchy?
S jeho minulostí, závislostmi, závazky, pocity…?
I s jeho plány, přáními, touhami?
S jeho nároky, požadavky?
S jeho ideály?

Přijímám ho veselého i vážného, radostného i smutného, ustaraného?
Mírného i rozhněvaného, přetaženého, vyčerpaného?
Slabého a chybujícího, úspěšného i nedoceněného, ve slávě i v ponížení…?
Takového jaký je (byl a bude) ?

Ctím, co je v úctě u něho a miluji, co má rád?
K ničemu, co se ho týká, nechci a nemohu zůstat lhostejný! (zaměstnání, příbuzní, kamarádi a kolegové, koníčky…)

3. …slibuji, že ti zachovám lásku…

Láskou musí být dáno, že se dávám aktivně zcela k dispozici, přijímám svého manžela, stává se součástí mne a já jeho…

Máme o sebe navzájem pečovat, starat se o vzájemné štěstí, nést společně břemena, působit si rozkoš, ale především spoluzodpovídat za vzájemný růst a spásu,
což může někdy znamenat i naopak: působení si bolesti a smutku…

Máme se každý zvlášť i společně přibližovat k Pánu, dojít jednoty srdce, spolupracovat na spáse světa!

Manželství má být pro nás školou lásky – lásky vzájemné, k bližním, k Bohu.
Má se stát zjevením Boží lásky a jednoty lidem!
Co všechno to vyžaduje a předpokládá!
Žádný z našich kroků však nesmí být bez lásky!
Ta musí motivovat a být kritériem všeho!

Sleduji pozorně, co můj druh zrovna potřebuje ke svému růstu?
Mám s ním trpělivost v jeho různých souženích a bojích, nemocech…, v jeho opravdových chybách, hříších?

Jsem schopen i dlouhodobě hledat, co potřebuje, co prospívá jeho růstu, dělá ho lepším,
podporuje jeho velkorysost, lásku, odvahu, chuť do života… a ne ubíjí, vyčleňuje ze společenství, sráží, podporuje jeho špatné sklony, uspokojuje jeho sobectví…
(Vždy se to, co potřebuje neshoduje s tím, co chce, a někdy se to nepozná lehce, okamžitě…)

Dokážu správně rozeznat, co je potřebné, nutné, správné, dobré říkat, sdělovat, a co ne (co je lepší správně přejít, zamlčet, tiše obětovat) – z hlediska lásky, ohleduplnosti, růstu, manželské diplomacie a taktiky…?

Umožňuji svému manželovi upřímnost, otevřenost, přímé jednání?
Jak reaguji na jeho upřímnost, otevřené jednání?
Může i z mých kritik (napomínání, rad…) vycítit, že je milován?
Hledám i já lásku v jeho kritikách?

Jsem si vědom, že láska předpokládá především důvěru?
Je na prvním místě mých i našich snah budování krásného manželství?
Jsem si vědom, že to není věc jednou daná, ale je nutno ji pěstovat?

Věřím ve svého manžela?
Věřím v jeho nekonečnou budoucnost?
Věřím v jeho nesmírné možnosti? (v Pánu – s Pánem)

Věřím v jeho možný růst?
Věřím v jeho stálý růst?
Zavazuje mne i jeho víra ve mne?
Usiluji i o svůj růst?
Pěstuji svůj osobní styk, život s Bohem? Jsem v něm věrný?
Je na mne spolehnutí?
Jsem trvale ochoten k oběti?

4. … slibuji, že ti zachovám úctu…

Manželským spojením dvou lidí, dvou lidských životů, těl, úsilím o sjednocování… ještě nezaniká každý člověk z páru. Naopak!
Každý nadále stále zůstává (má zůstat) samostatným jedincem, osobností, originálním obrazem (viz jeho osobní život s Bohem a zodpovědnost před ním) a zasluhuje úctu do všech důsledků!

Uvědomuji si dostatečně tyto velké skutečnosti?
Nečiním si institucí manželství žádná práva na svého partnera?

Přijímám s hlubokou láskou, vděčností a zodpovědností jeho odevzdání se z lásky, kterým mě k mnohému opravňuje, zmocňuje?
Odevzdávám mu i já sebe, svůj život láskyplně, závazně?

Jak si vážím toho, že mě přijal do svého života?
Respektuji jeho práva na svobodný vývoj, život s Pánem?
Jak ho pomáhám pěstovat?
Čím přispívám ke zdravému dotváření osobnosti?
Má můj partner i své určité soukromí, pokud o ně stojí, potřebuje ho? Máme každý své soukromí s Pánem?

Co pro mne znamenají naše nejintimnější setkání? Jaké úmysly do nich vkládám?
Co asi znamenají pro mého manžela? K čemu nás vedou? Co jim předchází a co následuje?
Jsou pro oba především důstojnými projevy naší lásky? A symboly stvrzení našeho všestranného manželského odevzdání se a přijetí? (Prostředky k rozmnožování milostí našeho svátostného stavu?)

5. … slibuji, že ti zachovám věrnost…

Aby mohlo manželství dosáhnout svých cílů, přiblížit se ke svým ideálům, splnit účel a očekávání…, aby mohlo vůbec existovat a rozvíjet se, předpokládá oboustranné rozhodnutí: Navždy a bez výhrady!

Na začátku našeho manželství bylo toto rozhodnutí, dokonce slib!
Ale vím, co to v důsledcích znamená?
Obnovuji častěji toto smýšlení a rozhodnutí? Je trvalé?

Nepřipouštím si jakékoli pochybnosti o správnosti své volby, resp. nelituji a nechci vzít zpět své slovo – za jakýchkoli okolností? Ani v legraci?

Dokážu hájit své ideály o manželství, žádat vždy znovu uctivé vyjadřování o manželovi, chování k němu, např. i mezi kolegy v zaměstnání?

Stojím na manželově straně i v situacích, kdy se mýlí apod.? Vyžaduje-li to podpoření jeho autority aj.? (před dětmi i jinými lidmi)
Neshodím ho před ostatními ve chvílích, kdy je slabý, ale má dobrý úmysl?

Jsem schopen(a) být mu věrný, i když se za něho stydím apod.?
Jsem ochoten(a) odpustit svému partnerovi jakékoliv provinění proti manželské věrnosti? (Nepodmiňuji věrnost svou stejnými nároky, požadavky, právy?)

Chápu a prožívám, že i manželská věrnost je záležitostí vůle, a ne jen věcí citu nebo rozumu?

Jak se snažím věrnost usnadnit svému partnerovi?

6. … slibuji, že tě nikdy neopustím…

Partnerovi má být dána důvěra – bezmezná, nevyčerpatelná a nekonečně mnoho možností, příležitostí stát se lepším, růst…
Roste už pouhou mojí vírou v něj.
Ale zároveň se předpokládá, že ten druhý není žádný anděl, má své vlastnosti, sklony, chyby, zlozvyky…

Věřím, že je možné s nimi hnout, překonat je, ale nesmím to klást jako podmínku. Musím vycházet z toho, jaký je, ze současné situace, a dokonce ještě více: i v případě, že bude skutečně (třeba dočasně) stále horší. Já nemám právo ho opustit.
Ani když je „zlej“, „nezaslouží si mé obětování se“ … apod.

Jsem si plně vědom tohoto závazku?
Jak se to projevuje?

Opustil jsem svého manžela v jeho nebo společných těžkostech, nepříjemnostech, starostech? V nemoci, v indispozici?
V jeho chybách?

Jsem manželem i tehdy, když mi svým zaslepeným jednáním křivdí, ubližuje? Jak se to projeví?

Sdílím s ním své radostné, povzbudivé zážitky?
Raduji se z jeho radosti?
Nakolik jsem přístupný jeho sdělování se?
Umožním mu sdílení i jeho potíží, obav?
Vyslechnu ho se zájmem, snažím se chápat, pomáhat?

Necítí se se mnou často (převážně) sám?
Žijeme „spolu“ a ne pouze „vedle sebe“?

Jsem s ním, i když mu nerozumím, nemohu pomoci?
Jak mu to dám znát?

Může se mě zachytit, opřít se o mne, když je vyčerpaný, na dně, v krizi, sám před sebou, i před druhými ponížený, zdrcený, zbytečný…?
Pozná, že ho potřebuji i takového, že jsem v těchto situacích s ním?
Čekám totéž v podobných chvílích i já od něho? Jak to dám najevo?
Neuzavírám se spíš do sebe, svých trablů, strachu, bolestí, zmatků?
Co proti tomu dělám?

7. … slibuji, že s tebou ponesu všechno dobré i zlé až do smrti (k tomu ať mi pomáhá Bůh).

Manželský slib tedy znamená dvojí:
– jednak ochotu snášet až do nejdelší smrti všechny ty vlastnosti, nepříjemné projevy toho druhého, sdílet s ním veškerý jeho i svůj život…
– a zároveň lásku, jež předpokládá, že si svého manžela „nezaškatulkuji“, nezařadím a neprohlásím, že ho znám a vím, co od něho mohu čekat…
Lásku, jako trvalou víru v růst, v budoucnost, ač třeba pokroky trvají léta a nejsou patrné…

Láska znamená nejen nést společně „bonbónky“ a nést břemena, ale počítat i s krizemi „dočasnými“, neděsit se jich, nevzdát se předem, ale připravit se, zdravě je prožít.

A nedopustit smrt manželství sebeláskou – boji nebo nudou.
Ve snaze milovat, neustále usilovat o zlepšování druhého, který nikdy nedosáhne maximální úrovně, k tomu nikdy nemůže dojít.

Toto ovšem není v mezích, možnostech člověka. Ale budování manželství je i zájem a dílo Boží! V to věříme.

Jsem si toho vědom?
Jak jsme spolu spojení přes Pána ve šťastných, bolestných, všedních chvílích?
Modlíme se vděčně ve společné radosti?
V nesnázích?
V obdobích nesouladu?
S návštěvami přátel?

Vedeme společný duchovní život?
Jak rozsáhlý, pravidelný, důsledný?
Ve společenství s církví?
Jak pečujeme vzájemně o své zdraví – psychické i fyzické?

Jak hospodaříme s penězi a časem?
Zbývá něco i na dárky a podpory ostatním?

Jaký stupeň péče věnujeme svému bytu, oblékání, společenským konvencím?
Jsme v tom všem určitě zajedno?

Shodujeme se v názorech, metodách výchovy dětí?
Jak odhalujeme vliv dětí (případných dětí) na naše manželství?
Kým pro mne děti vůbec jsou?
Uvědomuji si vůbec, že tu nejsou jen pro rozkoš či starost rodičů a lidí kolem?
Že jsou svobodnými Božími tvory, dětmi, novými lidmi, kteří se mají zase o kousek přiblížit původní lidské podobě a poslání?
Znám a cítím zodpovědnost za ně?
Za jejich početí, za jejich život?
Za jejich všestranný vývoj, růst?
Za jejich víru a spásu?
Nedělám si žádné nároky na jejich život, poslušnost, vděčnost, zavázanost…?
Chci je přijímat jen jako mně, nám svěřený úkol, přinášející s sebou nejrůznější vlivy, následky?

Zdá se mi, že nás těžkosti, nepříjemnosti, náročnější situace vzdalují, odcizují a nebo působí přimknutí k sobě, spojení sil, sblížení?

Jsem citlivý, vytrvalý, vynalézavý v projevech své lásky?

Snažím se zabránit vkrádání nudy, která je známkou úpadku manželství, trvalým stavem, ne krizí?

Jsem připraven obětovat všechno?
Jsem ochoten odpustit cokoli a vím, že bez této ochoty nemá nic smysl? (I těžká provinění proti věrnosti – mohou i upevnit lásku, nemusí mít pronikavý význam. Chvíle největší bídy, kdy mě partner nejvíc potřebuje – ke komu jinému by měl jít?)

Jsem ochoten čekat trpělivě jakkoli dlouho?
Dokážu mluvit, je-li třeba?
Umím mlčet?
Je na mne spolehnutí?
Je moje láska bezvýhradná?
Žiji z víry v Boží zájem o naše manželství?

Pro motoristy

1. Uvědomuji si, že je auto dopravní prostředek? Nedělám si z něho modlu, své „zlaté tele“?

2. Křesťan, který sedí za volantem, zůstává křesťanem i jako řidič. Nekleje a nebere jméno Boží nadarmo. Chovám se podle toho?

3. Neděle je den Páně. Není to den určený výhradně k leštění a čištění auta. Jak používám svůj vůz v neděli? Používám jej pro radost, vzdělání a zotavení své rodiny? Používám jej pro službu Božímu lidu?

4. Úctu, lásku a vděčnost rodičům nemusím projevovat velkými slovy. Mohu je také někdy pozvat na výlet, zavézt je někam, kam by se jindy nedostali. Mohu udělat radost opuštěným starým lidem ve svém okolí a zavézt je za příbuznými, na poutní místo, do přírody. Jsem někomu jako motorista prospěšný? Jak se chovám ke starým chodcům? K policistům?

5. Hazardní jízda nemívá daleko k sebevražednému pokusu. Jsem-li za volantem, nesmím spoléhat jen na Boží prozřetelnost, ale musím vědět, že odpovídám za život svůj, svých spolujezdců a těch, s kterými se setkávám na silnici. Vím to? Znám a dodržuji dopravní předpisy?

6. Auto je dopravní prostředek. Není to prostředek k navazování známostí ani k vytahování se před osobami druhého pohlaví. Jak se chovám ke svým spolujezdkyním (spolujezdcům), stopařům?

7. Získal jsem prostředky na zakoupení auta poctivým způsobem? Jak získávám součástky, náhradní díly? Nesvádím k nepoctivosti montéry a opraváře?

8. Mluvím i jako motorista vždy pravdu? Jak se chovám při dopravním přestupku, při dopravní nehodě? Nesvaluji vinu na druhé? Nepomlouvám jiné řidiče?

9. a 10. Auto je dopravní prostředek. Nemám je proto, abych vyvolával závist svých sousedů, a je hloupé, trápím-li se a závidím-li, když má můj soused náhodou lepší a silnější vůz. Chovám se i v tomto jako křesťan?